Yleisterveys pennusta vanhuuteen

Hyvä hoitosuhde lemmikin ja eläinlääkärin välillä alkaa usein jo pennun ensimmäisistä rokotuksista, ja parhaassa tapauksessa jatkuu aina viimeiseen matkaan asti. Potilaan taustan tunteminen auttaa hoidossa ja hoitomenetelmien valinnassa. Luottamus asiakkaan ja eläinlääkärin välillä takaa hoidon onnistumisen parhaalla mahdollisella tavalla.

Terveystarkastus ja hampaiden terveys

Terveystarkastuksessa saat tärkeää tietoa mm. eläinystäväsi yleiskunnosta, ravitsemustilasta sekä suun ja hampaiden kunnosta. Terveystarkastus sisältyy meillä aina rokotuskäyntiin. Terveystarkastuksessa ilmenneiden ongelmien jatkotutkimukseen voidaan tarvittaessa varata uusi aika.

Hampaiden ja suun hyvä kunto on tärkeää lemmikin koko elimistön hyvinvoinnille. Terveystarkastuksen yhteydessä eläinlääkäri saattaa todeta että on syytä varata aika hammaskiven poistoon. Hammaskivenpoisto on yleinen asemallamme tehtävä toimenpide joka tehdään aina vähintään rauhoitettuna, ja narkoosia syvennetään tarpeen mukaan. Hammaskiven poiston yhteydessä voidaan tarvittaessa tehdä hampaiden röntgentutkimus juurialueiden terveyden ja hampaiden poistotarpeen selvittämiseksi. Hammaspoistot vaativat useimmiten uuden ajan varaamisen.

Rokotukset

Kaikki lemmikit tulee rokottaa säännöllisesti. Tärkeimpiä rokotuksella vastustettavia tauteja ovat koirien penikkatauti, tarttuva maksatulehdus, parvoripuli ja kennelyskä sekä kissojen kissarutto ja kissaflunssat. Rabies eli raivotauti on ihmisiinkin tarttuva vakava virussairaus, jota vastaan on suositeltavaa rokottaa kaikki koirat sekä kissat, myös sisällä asuvat.

Koiratapahtumiin vaadittavat rokotusmääräykset

ROKOTE/IKÄ12 VKO16 VKO20 VKO12–13 KKTEHOSTEROKOTUKSET
(vuoden iän jälkeen)
Penikkatauti, tarttuva
maksatulehdus ja parvo
xxx3 vuoden välein
Kennelyskäxxx1 vuoden välein
Rabiesxx3 vuoden välein

Kissatapahtumiin vaadittavat rokotusmääräykset

ROKOTE/IKÄ12 VKO16 VKO20 VKOTEHOSTEROKOTUKSET
(vuoden iän jälkeen)
Kissaruttoxxx3 vuoden välein
Kissanuhaxxx1 vuoden välein
Rabiesxx3 vuoden välein

Matkustaminen

Asemaltamme saa tarvittaessa esimerkiksi matkustamista varten vaadittavan lemmikkieläinpassin sekä mikrosirun. Jos olet matkustamassa lemmikin kanssa ulkomaille, muistathan tarkistaa Ruokaviraston sivuilta vaadittavat rokotukset ja muut matkustusmääräykset hyvissä ajoin ennen matkaa! Neuvomme myös mielellämme matkaa ennen.

Turkki ja kynnet

Yleisesti lemmikin ihon ja turkin hoidoksi riittää säännöllinen harjaus ja tarvittaessa trimmaus. Kissat huolehtivat itse puhtaudestaan, mutta koira on pestävä, jos se on likainen tai haisee. Lemmikin turkki ja iho kertovat lemmikin terveydestä, joten niiden kuntoa on hyvä tarkkailla. Tämä käy usein luonnollisesti harjauksen yhteydessä. Joskus hoitotoimenpiteet saattavat olla hankalia, jolloin voit pyytää apua asemaltamme. Leikkaamme kynnet ja selvitämme tai ajelemme takkuuntuneet turkit tarvittaessa myös rauhoitettuna. Muistathan että vanhenevan kissan kynnet tulee leikata säännöllisesti.

Sterilaatio ja kastraatio

Kissan tai koiran leikkaaminen, eli sterilointi tai kastrointi, on hyvin tavallinen kirurginen toimenpide asemallamme. Uroskoirilla tämä tarkoittaa kivesten poistoa, nartuilla taas munasarjojen ja erityisesti koirilla myös kohdun poistoa. Steriloinnista ja kastraatiosta voi olla lemmikille monia eri hyötyjä niin käytöksen kuin terveyden kannalta.

Viimeinen matka

Eutanasia tulee ajankohtaiseksi tilanteessa, jossa eläminen aiheuttaa lemmikille tuskaa tai kärsimystä. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi pitkään jatkunut sairaus tai vanhuuden vaivat, joista lemmikki ei enää parane ja sen kipua voida enää lievittää. Viimeisen matkan koittaessa järjestämme tarvittaessa lemmikin tuhkauksen eläinkrematoriossa (Suomen Eläintuhkaus Oy, Myrskylä). Halutessanne on mahdollista saada lemmikin tuhka takaisin uurnassa asemallemme.